شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی

شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی

۲ مطلب در تیر ۱۴۰۲ ثبت شده است

متن آهنگ نه نفرین میکنم از هم جدا شین مجید خراطها

از امشب زندگیت میشه همونی که تو میخواستی پیگیرت نباشم
هزار بار بهت گفتم این بار میرم ولی امشب باید جدی جدا شم
دیگه وقتی که تنها میری جایی کسی سوهان اعصابت نمیشه
دیگه نیستم که رو به روت بشینم غذاهات دیگه حناقت نمیشه
نمیدونم چقد باهاش ایاقی نمیدونم پیشش میشینی یا نه
وقتی زل میزنی امشب تو چشماش بگو عکس منو میبینی یا نه
آهای عشق جدید هستی من بگو اصلا تو دوسش داری یا نه
وقتی بعضی شبا دلش میگیره بگو سر به سرش میذاری یا نه
نه نفرین میکنم از هم جدا شین نه از خدا میخوام امشب بمیری
فقط دستای عشق من ظریفه مبادا دستشو محکم بگیری
باید منو ببخشی بابت تموم دروغایی که بهت نگفتم

https://musicdel.ir/single-tracks/163900/


اصطلاح پروتز دندان به معنای دندان مصنوعی یا جایگزینی دندان است. این پروتزها انواع مختلفی دارند، از روکش های ساده ای که برای کمک به ترمیم دندان استفاده می شوند تا پروتزهای کامل دندانی که برای جایگزینی دندان استفاده می شوند و معمولاً به دلایل زیبایی تا پروتز متحرک هستند و پروتز ثابت نامیده می شود. و داروها توسط پزشکان استفاده می شود.

انواع دندان مصنوعی

در زمینه جایگزینی دندان های از دست رفته از سه نوع پروتز استفاده می کنیم که شامل پروتز متحرک، پروتز ثابت و ایمپلنت دندان می شود.

1- نصب حرفه ای

پروتزهای ثابت دندان به آن تاج دندان گفته می شود. دو نوع پروتز دائمی وجود دارد:

تاج تک دندان

معمولا زمانی دندان نیاز به روکش دارد که ساختار دندان به دلایلی ضعیف شده و نیاز به محافظت و حمایت با روکش داشته باشد و یا گاهی به دلایل زیبایی به روکش نیاز است.

گاهی اوقات به دلیل عملکرد نامناسب دندان ها (مشکلات عملکردی)، روکش به کمک سیستم جویدن فرد می آید.

پونته دندانی

یکی دیگر از پروتزهای ثابت، بریج های دندانی هستند. آنچه در جامعه به عنوان دندان مصنوعی ثابت شناخته می شود این نوع پروتز است. این نوع پروتز در واقع زمانی استفاده می شود که فردی یک یا چند دندان را از دست داده باشد و در عین حال حداقل یک دندان در جلو و یک دندان در پشت دندان از دست رفته داشته باشد.

به این ترتیب که با ساییدن دو دندانی که نزدیک محل خالی هستند، پلی بین دندان های اول ایجاد می کنیم تا فضای خالی را پر کرده و توانایی غذا خوردن و زیبایی را بازیابی کنیم.

2- پروتز جایگزین

گاهی اوقات به دلایل مختلفی نمی توان از پروتزهای دائمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده کرد. در این حالت پروتز متحرک به کمک دندان های بی دندان یا از دست رفته دندانپزشکان می آید. همانطور که از نام آن پیداست، پروتزهای متحرک به راحتی در دهان قرار می گیرند یا برداشته می شوند.

انواع پروتز

سه نوع پروتز متحرک وجود دارد:

پروتزهای دندان پارسیل

این نوع پروتز اغلب در جامعه «دندان بریده» نامیده می شود. پروتزهای پارسیل انواع مختلفی دارند: به عنوان مثال، پروتزهای جزئی ساخته شده از اکریلیک (پین بال) اغلب برای درمان موقت استفاده می شوند.

نوع دیگری از پروتز پارسیل، پروتز با روغن کبالت است که مدت‌هاست به عنوان یک درمان مستقل برای از بین بردن لکه‌های دندان (برای افرادی که دندان‌های عقب افتاده و دندان‌های شیری از دست داده‌اند) یا برای از بین بردن لکه‌های دندان استفاده می‌شده است. استفاده شده

این نوع دندان از اکریلیک (قسمت صورتی دست دندان، پروتز لثه) و فلز سرب تشکیل شده است که مهمترین آنها کرم و کبالت است. گیره ها اغلب ظاهر جذاب کمتری نسبت به فلز دارند. به همین دلیل است که انواع دیگر پروتزهای پارسیل از قطعات فلزی ساخته می شوند و به آنها پروتز پارسیل انعطاف پذیر می گویند.

پروتز کامل یا اندام مصنوعی

حتما دندان اجداد را دیده اید. این نوع پروتز متحرک برای افرادی که تمام دندان های خود را از دست داده اند استفاده می شود. با وجود ظهور ایمپلنت های دندانی امروزه، استفاده از این نوع پروتزهای متحرک کاهش یافته است، اما همچنان به عنوان یک درمان دندانپزشکی ارزان استفاده می شوند.

پروتزهای کامل دو نوع لثه نرمال و نرم هستند.

منظور در اینجا این است که دندان کامل دارای دو قسمت است که یکی از آنها دندان سفید و دیگری قسمت صورتی پروتز است که در بیمار به آن لثه مصنوعی می گویند. این قسمت آدامس مصنوعی باید به اندازه کافی قوی باشد تا موثر باشد.

ایمپلنت های دندانی

نقش پروتزهای کامل یا جزئی با لثه نرم چیست؟

در واقع از لثه های نرم به صورت لایه ای به ضخامت 2-1 میلی متر در زیر پروتز سخت لثه برای مدت کوتاهی استفاده می شود تا تورم یا التهاب لثه بیمار کاهش یابد و بستر مناسبی برای دریافت پروتز با لثه های سفت فراهم شود.

اگر قرار باشد پروتزی با لثه نرم به صورت دائمی مورد استفاده قرار گیرد، اگرچه در ابتدا استفاده از آن بسیار راحت تر است، اما نه تنها تاثیر بسیار کمتری دارد، بلکه باعث پوسیدگی بافت لثه ای می شود که در دهان فرد باقی می ماند. در عین حال تمیز نگه داشتن پروتزهای انعطاف پذیر (لثه های نرم) بسیار دشوارتر است و باکتری ها و قارچ ها می توانند در منافذ آنها تکثیر شوند.

پروتزهای دندانی اردنچر

اوردنچر نیز نوعی درمان پروتز متحرک است که در اصل مجموعه کاملی از دندان ها است که روی دو پایه دندان یا چندین پایه ایمپلنت قرار می گیرند. راحت تر از پروتز کامل است، اما همچنان متحرک و راحت تر از پروتز ثابت است.

زمان مصنوعی

مدتی طول می کشد تا پروتز آماده شود. علاوه بر این، به دلیل التهاب بافت دهان، نمی توان پروتز را در جای خود ثابت کرد. این باید در ویزیت های منظم با دندانپزشک بررسی شود و در صورت لزوم، دندان مصنوعی را تنظیم کرد.

رعایت بهداشت باعث افزایش طول عمر پروتز شما می شود. یک پروتز که به خوبی نگهداری شود می تواند تا آخر عمر دوام بیاورد.

نحوه مراقبت از پروتز متحرک

نیمی از راز موفقیت پروتزهای متحرک نحوه استفاده و نگهداری صحیح از آنهاست. برداشتن دندان مصنوعی در روزهای اول استفاده از دندان مصنوعی حتی در هنگام خواب نیز برای عادت کردن به آن توصیه نمی شود.

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.

هنگام تمیز کردن پروتز مراقب باشید که از ارتفاع نیفتد.

سطح بیرونی و داخلی پروتز را با مسواک مخصوص دندان مصنوعی تمیز کنید و با یک مسواک بسیار نرم لثه و مخاط داخلی دهان را تمیز کنید. هفته ای یک بار دندان مصنوعی یا پروتز متحرک را به مدت 8 ساعت در روز در ماده ضدعفونی کننده قرار دهید، این فرصت خوبی برای استراحت بافت لثه است.

در صورت عدم استفاده در ظرف حاوی آب نمک قرار دهید. می توانید هنگام دوش گرفتن، دستبند را داخل محلول تمیز کننده بیندازید. پس از خارج کردن خمیر دندان از محلول، محلول پاک کننده را می توان با افزودن یک قاشق غذاخوری سرکه یا محلول سفید کننده خانگی (وایتکس) به یک لیوان آب اضافه کرد. زیر شیر آب، سپس آن را در دهان خود قرار دهید.

برای جلوگیری از تغییر رنگ پس از خوردن غذاهای رنگی، پروتز باید بلافاصله شسته شود و یا در صورت تغییر رنگ، در یک کاسه و یک قاشق غذاخوری سفید کننده خانگی به مدت 6 تا 8 ساعت خیس شود و سپس کاملاً آبکشی شود. آب سرد توصیه می شود به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید و به توصیه های او عمل کنید

عوارض پروتز

بیماران انواع مختلفی از پروتز دارند. به گفته 40 درصد از دندانپزشکان، از هر 300 نفر یک نفر مشکل دهان خود دارد. علل این امر رزین اکریلیک، سیمان مبتنی بر اوژنول، آلیاژهای فلزی، جیوه، طلا، مواد حاوی پلی اتر یا اپیمین است.
 

بیشتر بخوانید: https://realtimedentist.com/1399/03/پروتز-دندان-بهترین-متخصص-پروتز-دندان-د/