شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی

شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی

کیو آر کد یا بارکد دو بعدی چیست؟

سه شنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۱۹ ق.ظ

کد QR یا بارکد دو بعدی چیست؟

شما بدون شک بارکدهای مربعی را در کاتالوگ های تبلیغاتی، بسته های پستی، منوی رستوران ها و صورت حساب ها مشاهده کرده اید. این مربع های سیاه و سفید یا کدهای QR می توانند توسط دوربین تبلت ها یا گوشی های هوشمند اسکن شوند و به اطلاعاتی تبدیل شوند که به فعالیت های روزانه شما سرعت می بخشد. در این مقاله دو بارکد جامع یا کد QR، انواع و کاربردهای روزانه آنها را داریم. پس با ما همراه باشید تا از مزایای استفاده از این فناوری مطلع شوید.



بارکد یا کد QR دو بعدی چیست؟

کد QR نوعی بارکد ماتریسی است که در سال 1994 توسط شرکت ژاپنی Denso Wave اختراع شد. کد QR یک برچسب نوری قابل خواندن توسط ماشین است که می تواند حاوی اطلاعاتی در مورد موردی باشد که به آن متصل شده است. به عبارت دیگر، یک کد قابل خواندن توسط ماشین متشکل از مربع های سیاه و سفید است که معمولاً برای ذخیره URL یا سایر اطلاعاتی که توسط دوربین گوشی هوشمند خوانده می شود استفاده می شود.

کد QR (کد پاسخ سریع) یک بارکد قابل اسکن است که به راحتی توسط دستگاه های دیجیتال و گوشی های هوشمند خوانده می شود. بارکدهای دوبعدی داده ها را به صورت جفت پیکسل در یک شبکه مربع ذخیره می کنند. یکی از زیرمجموعه های تویوتا به نام Denso Wave، یک شرکت ژاپنی، اولین کد QR را در سال 1994 با هدف یافتن راهی دقیق تر برای ردیابی وسایل نقلیه و قطعات ایجاد کرد. سرانجام، Denso Wave کد QR خود را در دسترس عموم قرار داده و اعلام کرده است که از حق چاپ خود استفاده نمی کند. هر کسی می تواند کد خود را با آن فناوری ایجاد کند.

بارکدهای دو بعدی یا کدهای QR، نسخه پیشرفته بارکدهای یک بعدی سنتی هستند. این کدها می توانند تا 7000 عدد و 4000 کاراکتر داده مانند نمادها و کاراکترهای خاص را ذخیره کنند. اطلاعاتی مانند شماره تلفن یا آدرس اینترنتی نیز به راحتی در این کدها رمزگذاری می شوند.

دوربین های گوشی های هوشمند به راحتی می توانند این کدها را اسکن کنند و به شما امکان دسترسی به داده های ذخیره شده در آنها را بدهند. اگر گوشی شما این ویژگی را ندارد، می توانید انواع مختلفی از برنامه ها را در گوگل پلی برای اسکن این نوع کدها پیدا کنید.

انواع کد QR (کد QR) بر اساس طراحی و عملکرد.

کدهای QR از نظر طراحی و عملکرد بسیار متفاوت با یکدیگر هستند و هر کدام عمدتاً در دو دسته استاتیک و پویا قرار می گیرند.

کدهای QR استاتیک

اطلاعات ذخیره شده در کدهای ثابت به هیچ وجه قابل تغییر یا اصلاح نیستند. به همین دلیل، آنها برای ذخیره داده های پایدار ایده آل هستند. اطلاعاتی مانند رمز عبور وای فای، شماره کارمند، کدهای دستوری که تغییر نمی کنند و ایجاد کدهای دسته ای برای رویدادها نمونه هایی از برنامه های کد دوبعدی در دنیای امروزی هستند.

خوبی این کدها این است که تاریخ انقضا ندارند. بنابراین پس از ذخیره اطلاعات و وارد کردن محتوا، کار شما تمام است. اگر قصد دارید داده های خود را به طور دائم ویرایش و به روز کنید، بهتر است سراغ تگ های پویا بروید.


 

کد QR پویا

با استفاده از کدهای پویا این امکان را دارید که در زمان مناسب تغییرات لازم را در داده های خود ایجاد کنید. به این دلیل که اطلاعات کد دو بعدی در خود کد ذخیره نمی شود و با اسکن کد، مخاطبان شما به URL مشخص شده در آن هدایت می شوند. به عنوان مثال، یک رستوران می تواند مشتریان خود را از طریق کدهای پویا به منوی وب سایت خود هدایت کند. یکی از مزایای خوب این کدها عدم دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران است. زمان، مکان و دستگاه مورد استفاده تنها اطلاعاتی هستند که در هر اسکن ردیابی و ردیابی می شوند.

انواع کدهای QR (کدهای QR) از نظر کاربری

کدهای QR را می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد. به عبارت دیگر، هر کدام از این کدها دارای ویژگی های خاص و متمایزی هستند که کاربردهای خاصی را برای آنها توسعه می دهند.



کد QR میکرو

این کدها با اندازه های مختلف کاربرد محدودی دارند. بنابراین، همه اسکنرها نمی توانند اطلاعات ذخیره شده در خود را استخراج کنند. کوچکترین میکروکد دو بعدی یک ماژول 11x11 و شامل 21 کاراکتر است.

میکروکد QR

الگوی کد QR 1

این نوع کد دو بعدی تا 468 بایت داده را ذخیره می کند و از Micro QR و Model 1 که شامل 707 کاراکتر الفبایی عددی است، مدل سازی شده است.

کد QR fa'ata'ita'iga 2

QR Code Model 2 ارتقاء یافته از مدل 1 است و تراکم داده بیشتری دارد. این نوع کد باینری که می تواند تا 4296 کاراکتر الفبایی عددی را ذخیره کند، بیشترین کاربرد را در بین کدهای باینری دارد.

کدهای IQR

IQR یک کد ماتریسی دو بعدی است که می تواند حجم زیادی از داده ها را ذخیره کند. تعداد کاراکترهای قابل ذخیره در بزرگترین ماژول (422x422) این کد 40000 کاراکتر دیجیتال می باشد. هنگامی که فضا مشکل دارد، این کدها به اشکال مختلف مستطیلی یا مربعی ساخته می شوند.



کد IQR

کد SQR

کدهای پاسخ سریع امن یا کدهای SQR بارکدهای دوبعدی ایمن و با چگالی بالا هستند. به دلیل امنیت بالا، از این کدها برای ذخیره داده های خصوصی استفاده می شود و هیچ اسکنر نمی تواند داده های موجود در آنها را استخراج کند.

کد FrameQR

این نوع کد QR یک کد فریم قابل تغییر اندازه است که می تواند حاوی مقادیر زیادی داده مانند گرافیک، تصاویر یا عکس باشد.

یک کد QR یا بارکد دو بعدی چگونه کار می کند

کد QR شامل مربع‌های سیاهی است که در یک شبکه یا ماتریس روی پس‌زمینه سفید چیده شده‌اند. هنگامی که یک کد دو بعدی توسط اسکنرها اسکن می شود، الگوی منحصر به فرد روی آن به داده های قابل خواندن توسط انسان تبدیل می شود. در واقع، اسکنرها اطلاعات را از الگوهای موجود در ماتریس استخراج می کنند و اینجاست که می توانید وارد وب سایت مورد نظر شوید، به آدرس ایمیل ذخیره شده در کد دسترسی پیدا کنید یا اطلاعات محصول را دریافت کنید.

این کدها می توانند داده های بیشتری نسبت به کدهای سنتی ذخیره کنند و می توانند چهار نوع داده را مدیریت کنند:

حالت عددی

این حالت کارآمدترین حالت ذخیره سازی در نظر گرفته می شود و برای ارقام اعشاری 0-9 استفاده می شود و حداکثر 7089 کاراکتر را امکان پذیر می کند.

حالت الفبایی

این نوع مدیریت داده در کدهای QR برای ارقام اعشاری 0 تا 9، حروف بزرگ، علائم نگارشی، نمادهای $، %، *، + و فاصله ها استفاده می شود. نوع فونت اجازه می دهد تا حداکثر 4296 کاراکتر در یک کد دو بعدی ذخیره شود.

حالت دو بایت

حالت بایت برای کاراکترهای مجموعه کاراکترهای ISO-8859-1 است که اجازه می دهد 2953 کاراکتر در یک کد QR ذخیره شود.

درخت کانجی

این روش مدیریت داده با کد دو بعدی برای رمزگذاری کاراکترهای ژاپنی استفاده می شود. این روش که در ابتدا توسط Denso Wave توسعه یافته بود، ناکارآمد است و به کاربران اجازه می دهد تنها 1817 کاراکتر را ذخیره کنند.



برنامه های کاربردی کد QR در دنیای امروز ما

بارکدهای دو بعدی یا کدهای QR در دنیای امروز ما کاربردهای زیادی دارند. امکانات ارائه شده توسط انواع مختلف این کد بی پایان است. در زیر به برخی از امکانات و کاربردهای نمادهای دو بعدی می پردازیم.

بسیاری از شرکت ها از کدهای QR در کمپین های خود استفاده می کنند. زیرا این یک راه سریعتر برای هدایت افراد به سایت شما است.

اگر محصولی را در کاتالوگ یک برند مشاهده کردید، با اسکن بارکد آن، می توانید مستقیماً به صفحه محصول آن در وب سایت برند هدایت شوید.

کد QR درج شده در بسته بندی محصول اطلاعات زیادی در مورد خواص، ویژگی ها، قیمت، اصالت محصول و غیره در اختیار عموم قرار می دهد.

این کدها از ابتدا در بخش مهندسی و ردیابی ساخته شدند. امروزه در صنایعی که نیاز به بازرسی محصول و مواد دارند بسیار مفید است.

بارکدهای دوبعدی سهم بزرگی در صنعت پست در سراسر جهان داشته اند. کارکنان پست با وارد کردن این بارکدها به راحتی می توانند اطلاعات بسته پستی را مطالعه کنند.

در رستوران ها، مشتریان می توانند برای دسترسی بهتر و راحت تر به منوی رستوران، یک بارکد دو بعدی را اسکن کنند.

با قرار دادن یک کد QR در پشت کارت ویزیت خود، می توانید مخاطب را مستقیماً به صفحه لینکدین خود یا سایر شبکه های اجتماعی هدایت کنید.

ارسال و دریافت اطلاعات پرداخت احتمالاً یکی از رایج ترین انواع کدهای QR است.

مجموعه آموزش از دیگر فرصت هایی است که استفاده از کد QR را دارد. دانشجویان با مطالعه هر دو کد می توانند محتوای تحصیلی موسسه مورد نظر خود را بیابند.

و بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر که بارکد دو بعدی یا کد QR را در زندگی امروز ما ضروری می کند.

امیدواریم این مقاله شما را به آشنایی بیشتر با کد QR یا فناوری بارکد دو بعدی و کاربرد آن در دنیای امروز راهنمایی کند. فراموش نکنید که می توانید اطلاعات خود را از طریق کدهای QR به مخاطبان و مشتریان خود ارائه دهید و از مزایای بی نظیر این فعالیت در کسب و کار خود بهره ببرید.
 

مطالعه مقاله کامل: کیو آر کد چیست؟

  • ادمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی