شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی

شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی

کابل برق

يكشنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۰۸:۱۷ ب.ظ


کابل شبکه چیست؟ چند نوع کابل شبکه داریم؟ کابل کشی نقطه به نقطه چیست؟ کابل کشی شبکه ساختاریافته (شبکه غیرفعال) چیست و چرا از آن استفاده می کنیم؟ هزینه های کابل کشی شبکه (هزینه های شبکه غیرفعال) چقدر است؟ چگونه می توانم هزینه کابل شبکه را کاهش دهم؟ برای آشنایی با انواع تجهیزات کابل کشی شبکه، مزایای کابل کشی استاندارد شبکه و پاسخ به تمام سوالاتی که قبلا در این مقاله به آنها اشاره کردیم، نوع توسعه و ارتباطات شایگان را بخوانید.

کابل کشی شبکه اینترنت چیست؟

شبکه سازی فرآیند نصب کابل شبکه بین گره کاربر، دستگاه شبکه و سوئیچ است. از آنجایی که انواع مختلفی از کابل های شبکه وجود دارد. برای هر نوع نصب کابل باید استانداردها و مقررات خاصی رعایت شود. معمولاً بخش زیادی از سرعت و طول عمر ارتباط شبکه به کیفیت کابل بستگی دارد. به همین دلیل می توان کابل های شبکه را توسط افراد حرفه ای و ماهر ساخت تا با قوانین و استانداردها مطابقت داشته باشند و کابل هایی با کیفیت مطلوب بسازند.

کابل شبکه چیست؟

کابل های شبکه سخت افزار شبکه ای هستند که برای اتصال یک دستگاه شبکه به سایر دستگاه های شبکه یا برای اتصال دو یا چند سیستم به اشتراک گذاری چاپگرها، اسکنرها و غیره استفاده می شوند. انواع مختلفی از کابل های شبکه مانند کابل کواکسیال، کابل نوری و کابل جفت تابیده بسته به لایه فیزیکی، توپولوژی و اندازه شبکه استفاده می شود. دستگاه ها را می توان با چند متر (مثلاً از طریق اترنت) یا فاصله تقریباً بی نهایت (مثلاً از طریق اتصال به اینترنت) از هم جدا کرد.

بسیاری از فناوری ها برای ارتباطات شبکه ای استفاده می شوند. به عنوان مثال، پچ کورد برای مسافت های کوتاه در ادارات و کمد کابل ها و کابل های جفت تابیده یا کواکسیال برای اتصالات الکتریکی داخل ساختمان استفاده می شود. کابل های فیبر نوری برای فواصل طولانی و کاربردهایی که به پهنای باند بالا یا ایزوله الکتریکی نیاز دارند استفاده می شود. بسیاری از تاسیسات از روش های طراحی کابل کشی برای بهبود قابلیت اطمینان و نگهداری استفاده می کنند. در برخی از کاربردهای خانگی و صنعتی از کابل های برق به عنوان اتصالات شبکه استفاده می شود.

معرفی انواع کابل برای کابل کشی شبکه

گفته می شود که از هیچ نوع کابلی برای کابل های شبکه استفاده نمی شود. انواع کابل شبکه به شرح زیر است:

1- زوج کابل در کنار هم می درخشند

کابل های باند شده نوعی سیم کشی هستند که در آن جفت سیم به یکدیگر متصل می شوند تا تداخل الکترومغناطیسی (EMI) از جفت های دیگر و منابع خارجی را کاهش دهند. از این نوع کابل برای شبکه های خانگی و تجاری استفاده می شود. جفت رفلکتور در کابل کشی ساخت یافته استفاده می شود.

کابل پچ اترنت نوعی کابل اترنت جفت تابیده است که برای اتصال مستقیم دستگاه های کامپیوتری به یکدیگر استفاده می شود. اتصال این کابل ها معمولاً از طریق سوئیچ شبکه، هاب اترنت یا روتر انجام می شود (مثلاً اتصال مستقیم دو سیستم از طریق کارت شبکه). امروزه اکثر دستگاه های اترنت از Auto MDI-X پشتیبانی می کنند. بنابراین فرقی نمی کند که از کابل های متقاطع یا مستقیم استفاده می کنید.

- کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری از یک هسته شیشه ای مرکزی تشکیل شده است که توسط چندین لایه از مواد محافظ احاطه شده است. استقرار فیبر نوری گرانتر از مس است اما پهنای باند بالاتری را ارائه می دهد و می تواند مسافت های طولانی تری را پوشش دهد. دو نوع اصلی از کابل های فیبر نوری وجود دارد. فیبر چند حالته کوتاه برد و فیبر تک حالته برد بلند.

3- کابل کواکسیال

یک کابل کواکسیال یک هادی مرکزی دارد که توسط یک غلاف رسانا با یک عایق در وسط احاطه شده است. یک کابل کواکسیال یک خط انتقال را تشکیل می دهد و امواج الکترومغناطیسی در این خط به طور کامل از دی الکتریک داخلی کابل بین هادی ها عبور می کند. بنابراین می توان از کابل کواکسیال با محدودیت و بدون عواقب منفی استفاده کرد. شبکه های اترنت اولیه، 10BASE5 و 10BASE2، از سیگنال های باند پایه روی کابل کواکسیال استفاده می کردند. سیستم L-Carrier در قرن بیستم از کابل کواکسیال برای ارتباطات از راه دور استفاده می کرد.

کابل های کواکسیال اغلب برای تلویزیون و سایر سیگنال های باند پهن استفاده می شود. اگرچه بسیاری از خانه‌ها کابل‌های کواکسیال را برای انتقال سیگنال‌های تلویزیونی نصب کرده‌اند، فناوری‌های جدید (مانند استاندارد ITU-T G.hn) به کابل‌های کواکسیال خانگی اجازه می‌دهند تا برای برنامه‌های شبکه خانگی پرسرعت (کواکسیال از طریق اترنت) استفاده شوند.

4- بند ناف کابل

پچ کورد یک شبکه یا کابل فیبر نوری است که برای اتصال یک دستگاه الکترونیکی به دستگاه دیگر برای مسیریابی سیگنال استفاده می شود. دستگاه های مختلف (مانند سوئیچ متصل به سیستم یا سوئیچ متصل به روتر) توسط کابل های پچ به هم متصل می شوند. پچ‌کوردهای فیبر نوری یا کابل‌های شبکه معمولاً در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند تا به راحتی قابل شناسایی باشند. اکثر آنها بسیار کوچک هستند و طول آنها بیش از چند متر نیست. برخلاف سیم کشی داخلی، پچ کابل ها انعطاف پذیرتر هستند.

5- کابل برق

اگرچه کابل های برق متناوب برای استفاده در شبکه طراحی نشده اند، ارتباط خط برق (PLC) به این سیم ها اجازه می دهد تا برای اتصال سیستم های خانگی استفاده شوند. در دسامبر 2008، دستگاه های جانبی یا خانواده پروتکل HomePlug G.hn/G.9960 را به عنوان اولین استاندارد بین المللی برای برقراری ارتباط از طریق خطوط برق پرسرعت پذیرفتند. hn همچنین فناوری‌هایی را برای برقراری ارتباط از طریق کابل‌های Cat3 موجود توسط تلفن‌ها و کابل‌های کواکسیال مورد استفاده توسط تلویزیون کابلی در خانه‌ها مشخص می‌کند.

  • ادمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی