شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی

شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی

نوع حکومت در قبرس شمالی چیست؟

جمعه, ۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۶ ق.ظ


قبرس سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است و هزاران سال است که مسکونی بوده است. توپوگرافی و منابع طبیعی جزیره غالباً رهبران جهان را به خود جذب می کرد و فنیقی ها و آشوری ها را به سوی مصری ها و ایرانیان هدایت می کرد و سپس رومی ها، اعراب، ونیزی ها، عثمانی ها و انگلیسی ها هر کدام در زمان خود بر قبرس حکومت می کردند. در ادامه با نوع حکومت در قبرس شمالی آشنا خواهیم شد.

برای اطلاع از نوع حکومت در قبرس شمالی

میسینایی ها که در قرن 12 قبل از میلاد در این جزیره زندگی می کردند، بافت نژادی جزیره را شبیه کف یونانی کردند. و هنگامی که ترکیه عثمانی حکومت قبرس را در سال 1878 به انگلستان واگذار کرد، جرقه اولیه یک جنبش ملی در قبرس را زد. در سال 1960، زمانی که قبرس توسط انگلستان مستعمره شد و یک دولت مستقل ایجاد کرد، قانون اساسی جدیدی ایجاد کرد که دارای شکاف هایی در حقوق گروه های قومی ساکن در جزیره بود که منجر به جنگ داخلی بین زبان های ترکی و یونانی شد. این جزیره به قبرس تبدیل شد در سال 1974، قبرس شمالی توسط یک دولت مستقل از قبرس جنوبی جدا شد و از آن زمان دارای رئیس جمهور، دولت و پارلمان جداگانه است.

نظام سیاسی حکومت قبرس شمالی یورومای چیست؟

کشور قبرس شمالی با نظام جمهوری و نیمه ریاست جمهوری اداره می شود. سیستم نیمه ریاستی نوعی سیستم دولتی است که عملکردهای نظام ریاستی و نظام پارلمانی را ترکیب می کند. در دولت قبرس؛ مانند سیستم رئیس جمهور؛ ریاست کشور بر عهده رئیس جمهوری است که در انتخابات عمومی به قدرت رسیده است. انتخاب کابینه نیز با اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس انجام می شود و مجلس می تواند رای عدم اعتماد کند. هیئت دولت را سرنگون کند.

در دولت نیمه ریاست جمهوری قبرس، رئیس دولت و رئیس دولت و همچنین سیستم پارلمانی از هم جدا هستند. رئیس جمهور رئیس کشور و نخست وزیر رئیس دولت است. اما بر خلاف یک دولت پارلمانی، رئیس دولت فقط یک افسر تشریفاتی نیست، بلکه دارای اختیارات زیادی است.

قبرس شمالی تحت سلطه یک سیستم دموکراتیک چند حزبی است و قدرت اجرایی به طور مساوی توسط رئیس جمهور و دولت اعمال می شود، اما قدرت قانونگذاری در انحصار کنگره جمهوری خواه است. رئیس جمهور قبرس شمالی توسط مردم انتخاب می شود و برای یک دوره پنج ساله خدمت می کند. رئیس فعلی دولت ارسین تاتار است. نمایندگان مجلس ملی جمهوری متشکل از 50 نماینده است که با رأی مردم انتخاب می شوند.

می توان گفت که قبرس شمالی کشوری لیبرال دموکرات است. یکی از ویژگی های نظام لیبرال دمکراتیک، انتخاب آزادانه بین احزاب مختلف سیاسی و تفکیک قوه مجریه بین احزاب رسمی کشور است. به همین ترتیب، در یک نظام لیبرال دمکراتیک، حاکمیت قانون به طور کامل در زندگی روزمره مردم احساس می شود و حمایت یکسان از حقوق بشر، حقوق شهروندی و آزادی های مدنی و سیاسی برای همه افراد از هر قومیت و نژاد یکسان است.

قبرس شمالی دارای 6 استان و 12 شهر و در مجموع 28 شهردار است.

دولت قبرس جنوبی یک جمهوری ریاست جمهوری متمرکز را اداره می کند. رئیس جمهور فعلی آقای نیکوس آناستازیادس است. در نظام ریاستی متمرکز، رئیس جمهور که رئیس قوه مجریه و رئیس دولت است با رای مستقیم مردم و برای مدت محدودی قدرت را در دست می گیرد. در این نظام سیاسی، رئیس جمهور در انتخاب وزرا و سیاست های کلی کشور از آزادی و اختیار برخوردار است.

نوع حکومت در قبرس شمالی یورومای محبوب تر و لیبرال تر از قبرس جنوبی است. خارجی ها در قبرس شمالی از حقوق یکسانی برخوردارند و دریافت اقامت و استفاده از خدمات دولتی رایگان در این کشور بسیار راحت تر از قبرس جنوبی است. امنیت در قبرس شمالی بسیار بالاتر از قبرس جنوبی است و دلیل آن این است که دولت قبرس شمالی برخلاف قبرس جنوبی پاسپورت نمی فروشد. صرف نظر از پایتختی که با آن وارد قبرس شمالی می شوید، در ابتدا کارت شهروندی دائمی دریافت نخواهید کرد. شما باید برای 5 سال اول اقامت خود در قبرس شمالی مورد تایید دولتی قرار بگیرید و سپس در صورت داشتن شرایط لازم برای کارت اقامت دائم درخواست دهید.

  • ادمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی