شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی

شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی

مکان های زیبا در ساری

پنجشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۴ ق.ظ


شهرستان ساری یکی از شهرهای مهم شمال کشور و مرکز استان زیبای مازندرانی است. کشاورزی، شالیزارها، خانه های مسقف، طبیعت زیبا، غذاهای محلی، مردم زحمتکش، آثار تاریخی و موزه های مختلف بخشی از ساری است. دریای خزر و جنگل های سرسبز از گنجینه های منطقه موزندره است و گردشگران را برای خرید بلیط هواپیما به این شهر جذب می کند. شهر ساری مرکز استان مازندران با جاذبه های گردشگری فراوان است و از نظر تاریخی یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است. اولین راه آهن ایران در دوره پهلوی در سر راه اندازی شد. موقعیت جغرافیایی ساری به گونه ای است که شهرهای جنوبی و مرکزی را به دریای خزر متصل می کند. جاذبه هایی مانند: میدان بل ساری، عمارت فاضلی ساری، خانه کلبادی، پارک شهید زارع ساری، پناهگاه دشت ناز، سد شهید رجایی ساری، مسجد جامع شاه عباسی، پارک ملم در ساری، پارک جنگلی شهید زارع، حمام قدیمی وزیری. و بازارها این یکی از جاذبه های شهر ساری است که در گردشی تاپ در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

ساری-اورنپلاتز

یکی از مهم ترین و معروف ترین جاهای دیدنی ساری، میدان ساعت ساری است. این میدان نه تنها برای کل شهر بلکه برای شمال ایران نمادی زیبا و باشکوه است. قدمت این زمین 90 سال است. میدان ساعت ساری در مرکز شهر ساری قرار دارد. طرح زیبای سفید و ساعتی بزرگ با عقربه های بزرگ در بالای آن که عقربه های آن از دور دیده می شود. این ساعت یک ساعت صوتی است و با تغییر زمان صدای آن را می شنویم. ابتدا یک برج ساعت متاثر از معماری ایرانی و اروپایی در این مکان ساخته شد که تخریب شد و سپس ساخت برج ساعت دیگری در سال 1355 آغاز شد و ساخت آن در سال 1357 به پایان رسید. کارگران، صدای شما دوباره شنیده می شود و این صدا با چرخش ساعت شنیده می شود. برج ساعت جدید نسبت به مدل قبلی خود استحکام بیشتری دارد و تعداد ساعت ها از 2 به 4 ساعت رسیده است و گردشگران و گردشگرانی که با خرید بلیط هواپیما ارزان به ساری سفر می کنند می توانند از این چهارراه دیدن کنند و اولین نماد شهر ساری را در خاطرات خود ثبت کنند با گرفتن عکس های یادگاری

خانه تاریخی کلبادی

خانه تاریخی کلبادی متعلق به دوره قاجاریه و قدمتی نزدیک به 200 سال دارد. عمارت کلبادی خانه ای بسیار زیبا و بزرگ است که از نظر معماری مثال زدنی است. این خانه در دو طبقه ساخته شده و دستور ساخت این خانه توسط یکی از سرداران ارتش به نام سردار جلیل صادر شده است. سردار جلیل این خانه را به نوه خود منوچهری کلبادی وصیت کرده است. نام خانه کلبادی برگرفته از نام منوچهر کلبادی است. این بنا که از سال 1377 به میراث فرهنگی و گردشگری سپرده شده است، در سال 1378 به ثبت آثار ملی رسید، خانه کلبادی سال ها به عنوان اداره میراث فرهنگی ساری مورد استفاده قرار می گرفت اما امروزه از آن به عنوان موزه استفاده می شود. از نظر معماری این بنا یکی از زیباترین خانه های شمالی است و از ویژگی های خانه شمالی می توان به داشتن سقف سفالی، حیاط با درختان زیبا، چشم اندازی با پنجره های بزرگ و باز و طبقات مجزا و ... اشاره کرد. اتاق ها برای مهمانان و افرادی که در خانه زندگی می کنند. عمارت کلبادی به داشتن یک شاه نشین زیبا در طبقه دوم معروف است. در وسط حیاط حوض بزرگ و زیبایی قرار دارد که رنگ آبی آن و انعکاس آسمان در آب این حوض در کنار درختان زیبای حیاط بر جذابیت آن می افزاید. اگرچه این ساختمان بازسازی شده و حتی پنجره های طبقه اول و دوم نیز تحت تاثیر این بازسازی تغییر یافته است، اما باز هم چیزی از زیبایی این بنا کم نکرده است.

خانه اعیان

خانه یا ویلای دو کابینه فاضلی در سارا واقع شده است. این بنای بسیار زیبا و باشکوه معماری منحصر به فردی دارد و یکی از خانه های اصیل و اصیل ایرانی به شمار می رود. این ویلای اصیل و زیبا همانطور که از نامش پیداست در دهه 1990 بازسازی شده است و در زمان حکومت قاجار و پهلوی ساخته شده و محل سکونت خانواده فاضلی بوده است. عمارت فضلی امروزه به خانه رمدانی نیز معروف است. ویلا فضلی نمای آجری بسیار زیبایی دارد و آجرهای آن معمولا قرمز رنگ است. ویلا فضلی دارای پنجره های بزرگی است که با شیشه های رنگی تزئین شده اند. این ساختمان در سه طبقه ساخته شده است. حیاط های متعددی در اطراف ساختمان وجود دارد و اولین حیاطی که با ورود به ویلا می بینید، حیاطی دنج و تمیز با حوضی زیبا است. عمارت فضلی نمونه ای از خانه های شمالی با سقف گلی و قسمت های مجزا برای مصارف مختلف است. برای مثال طبقه پایین یا زیرزمین این بنا برای پخت و پز و نگهداری غذا ساخته شده است. طبقات بالایی نیز مکانی برای استراحت یا پذیرایی از مهمانان می باشد که دارای پنجره های بزرگ و زیبایی رو به حیاط ویلا می باشد. گردشگران برای ورود به این ویلا نیازی به پرداخت هزینه ورودی ندارند. این ویلا همه روزه به جز جمعه از ساعت 9 صبح تا 16 پذیرای گردشگران است.

پناهگاه حیات وحش داس ناز

تفرجگاه دشت ناز یکی از زیباترین مکان های ساری است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این ذخیره گاه حیات وحش از نظر پوشش گیاهی و جانوری یکی از غنی ترین مناطق منطقه مازندران است. ذخیره گاه دشتی ناز با وسعت 55 هکتار زیستگاه حیواناتی مانند گوزن زرد ایرانی، شوکا، قهوه ای و گربه وحشی است که در خطر انقراض قرار دارند. از نظر گیاهی، این منطقه حدود 400 گونه گیاهی دارد. از نظر موقعیت مکانی، این منطقه یکی از مناطق کوهستانی محسوب می شود که به جنگل های هیرکانی متصل است. از آنجایی که گونه ای از گوزن زرد در حال انقراض در منطقه وجود دارد، حفاظت ویژه ای در منطقه انجام شده و در فصلی که آهو متولد می شود، ورود مردم به منطقه ممنوع شده است. از گیاهان این منطقه می توان به درختان انجیلی، مومر، سیر، توسکا و راش نیز اشاره کرد. گردشگران می توانند با رعایت و رعایت اصول حفاظت از محیط زیست، از حیوانات این پناهگاه دیدن کنند و از زیبایی آن لذت ببرند.

پارک ملل ساری

رودخانه ای به نام تجن از شهر ساری می گذرد و زمینه ساز توسعه فضای سبز اطراف این رودخانه بوده است. پارک ملل ساری در سال 1393 در حاشیه این رودخانه ساخته شد و پارک ملی همانطور که از نامش پیداست پرچم کشورها و ملل مختلف بر فراز آن به نمایش درآمده است. این پارک هنوز تکمیل نشده و یک فاز آن رو به اتمام است. پارک ملی ساری فضای سبز زیبا و جذابی را در حاشیه رودخانه تاجن ایجاد کرده است و خانواده ها می توانند در اوقات فراغت از فضای آرامش بخشی آن لذت ببرند و همچنین مسافرانی که به ساری سفر می کنند. در این پارک تجهیزات رفاهی قابل قبولی مانند: وجود پارکینگ برای تسهیل در رفت و آمد گردشگران، جت اسکی، قایق های تفریحی، جزیره مصنوعی، پل معلق با طناب سیمی، پیست دو چرخ و مکانی برای ماهیگیری بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید و سفر به Parque das Nações Sari زمانی است که دمای هوا معتدل است و می توانید از این فضای طبیعی نهایت استفاده را ببرید.

پارک جنگلی شهید زارع

شهرستان ساری شهری پر از ظرفیت های گردشگری با طبیعت سرسبز و مکان های زیبا است. یکی از این نقاط زیبایی طبیعی پارک جنگلی شهید زارع ساری است. این پارک جنگلی بسیار نزدیک به ساری است و امکانات و امکانات رفاهی ساخته شده در این پارک آن را به یکی از جذاب ترین مکان ها برای تفریح ​​و اقامت در ساری تبدیل کرده است. این پارک جنگی مانند دهکده ای کوچک و سرسبز است که می توانید شب را با خیال راحت در آن سپری کنید و با امکانات اقامتی از طبیعت اطراف لذت ببرید. پارک جنگلی شهید زارع دارای آلاچیق ها و جاذبه های گردشگری فراوانی است و مسافران می توانند با پرداخت ورودیه از اقامت خود در این پارک لذت ببرند و از امکانات آن بهره ببرند. در پارک جنگلی شهید زارع ساری می توان از بوفه ها و رستوران ها برای رفع نیاز مسافران استفاده کرد. نمازخانه، زمین بازی، سرویس بهداشتی از دیگر امکانات تعبیه شده در این پارک جنگلی است. گردشگران می توانند کلبه های چوبی را در پارک جنگلی شهید زارع رزرو کنند و شب را در اینجا بگذرانند. این پارک جنگلی در نزدیکی بزرگراه اصلی و آسفالت قرار دارد که سفر به پارک را آسان می کند. زیبایی منظره و آرامش طبیعی پارک جنگلی شهید زارع آن را به یکی از محبوب ترین نقاط دیدنی و تفریحی ساری تبدیل کرده است. مساحت این پارک جنگلی عظیم تقریباً هفتاد هکتار است. در سال 1344 جنگل کاری گسترده ای در این پارک جنگلی انجام شد تا از جنگل زدایی در منطقه جلوگیری شود.

لحاف سره لتامو ال شهید

سد شهید رجایی یا سد سلیمان تنگه ساخته شده در حوالی ساری، علاوه بر استفاده به عنوان آب انبار، استفاده مردم از آب در این منطقه، منظره طبیعی بسیار زیبایی را به وجود آورده است. این سد در نزدیکی روستای دودانگه ساری قرار دارد. ساخت سد شهید رجایی در سال 1336 آغاز شد و در سال 1375 به پایان رسید و چند سال بعد اجازه بازدید به عموم داده شد. برای ورود به این محوطه سد و پیاده روی بالای سد شهید رجایی ساری باید ورودیه پرداخت شود. این منطقه به قدری آب و هوای زیبا و دلپذیری دارد که در مجاورت آن امکانات و تمهیدات ویژه ای برای مسافران و گردشگران ساخته اند. در واقع این منطقه به روستای صلح نیز معروف است. در این منطقه امکاناتی مانند امکان اجاره ویلا، قایق رانی در دریاچه سد شهید رجایی، وجود زمین های ورزشی، اسکی روی آب، سالن های غذاخوری و رستوران وجود دارد که اقامت در اینجا را آسان می کند. باید بدانیم که در این دریاچه می توانید انواع ماهی برای صید پیدا کنید و علاقه مندان به ماهیگیری نیز می توانند ماهی بگیرند و از آرامش محیط لذت ببرند. جاده سد شهید رجایی یا سلیمان تنگه ساری نیز مملو از زیبایی و جذابیت بی نظیری است. به این ترتیب شالیزارها، رودخانه های پرآب و طبیعت سرسبز می تواند جذابیت سفر و اقامت در کنار این سد را افزایش دهد.

مسجد جامع شاه عباسی در ساری

مسجد شاه عباسی یا مسجد فرح آباد یکی از مکان های تاریخی ساری است که گردشگران در سفر به ساری می توانند از آن دیدن کنند. مسجد شاه عباسی که امروزه مسجد امام حسن مجتبی (ع) نامیده می شود در مجموعه فرح آباد قرار دارد. این مجموعه در واقع در زمان صفویان ساخته شد اما در سال های بعد بر اثر حملات قزاق ها از بین رفت و بدون سکنه ماند. مسجد فرح آباد ساری در دوره زندیه و همچنین یک بار در دهه هشتاد بازسازی شده است. مسجد شاه عباسی ساری از نظر معماری به سبک مساجد اصفهان ساخته شده است. وقتی وارد حیاط می شوید در وسط حیاط حوضی وجود دارد و اطراف حیاط اتاق هایی است که برای اسکان دانش آموزان یا کلاس درس استفاده می شد. این مسجد اگرچه سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد، اما در نمای آجری ساده‌اش چنان عظمت و شکوهی دارد که در سکوتش معنوی‌ترین حالت را دارد و یکی از بهترین بناهای تاریخی است. برای بازگرداندن آرامش روحی و روانی این مسجد دارای گنبد بزرگی است که نمای بیرونی آن ساده و آجری است. در داخل مسجد، دیوارها نمای آجری ساده ای دارند. اگر نمای مسجد از حیاط دیده شود، علاوه بر دروازه بزرگ و باشکوه ورودی مسجد، چهار ایوان نیز به چشم می خورد. این مسجد با قدمتی نزدیک به 400 سال یکی از جاذبه های تاریخی باشکوه ساری است که به مسافران توصیه می شود. گردشگران می توانند با پرداخت هزینه ورودی از این مکان دیدن کنند.

  • ادمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی