شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی

شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی


بیان یکی از مهارت هایی است که هر فردی باید آن را بیاموزد. این مقاله یک استراتژی کوتاه برای تقویت فن بیان را توضیح می دهد تا بتوانید یاد بگیرید که موفق تر باشید زیرا این مهارت در مدارس و دانشگاه ها آموزش داده نمی شود.

بن جانسون، نویسنده مشهور انگلیسی، معتقد است که فن بیان و فن بیان اصلاً مفهوم یکسانی ندارند، در واقع صحبت کردن با خوب صحبت کردن کاملاً متفاوت است. همه ما در کودکی و جوانی صحبت کردن را یاد می گیریم. با این حال، ممکن است سال ها طول بکشد تا هنر صحبت کردن را یاد بگیریم زیرا این مهارت هرگز در مدرسه یا دانشگاه به ما آموزش داده نشده است.

اگر پس از خواندن عبارت فوق نگران شدید، باید قول بدهیم که همیشه توانایی و استعداد بهبود مهارت های ارتباطی و فنون بیان خود را خواهید داشت. زیرا با تمرین زیاد می توان این مهارت را آموخت و به دست آورد. زبان و ارتباطات دو بخش مهمی هستند که همیشه در آن جا برای رشد و توسعه وجود دارد. بنابراین، هر چقدر هم که در این دو زمینه تبحر داشته باشیم، نباید از یادگیری و تمرین بیشتر دست برداریم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا راه هایی برای بهبود مهارت گفتاری خود بیاموزید.

اهمیت مهارت گفتاری چیست؟

لحن صدای ما به اندازه کلماتی که استفاده می کنیم مهم است. نحوه صحبت ما با او اغلب به مردم اجازه می دهد تا حقیقت ما را بدانند بدون اینکه آنها بدانند. هرکسی که به صدا و لحن ما توجه کند در آن لحظه احساسات درونی ما را حس می کند. سطح اعتماد به نفس ما، زبانی که به خوبی صحبت می کنیم و محل تولدمان، بر اساس صدایمان از جمله چیزهایی است که مخاطب با گوش دادن به ما درباره ما یاد می گیرد. همه این نکات باعث می شود که به اهمیت بیان پی ببریم و می خواهیم به بهترین شکل ممکن روی این مهارت کار کنیم.

اصطلاح؛ قدرت بهترین سخنرانان جهان

ما هرگز نمی توانیم قدرت هنر را دست کم بگیریم. سخنرانی های معروفی مانند «آدرس گتیزبورگ» آبراهام لینکلن، اولین سخنرانی وینستون چرچیل به عنوان نخست وزیر بریتانیا و سخنرانی معروف مارتین لوتر کینگ «من رویایی دارم» از جمله سخنرانی هایی هستند که دنیا را تغییر دادند. این تغییر و شهرت بیشتر به دلیل تکنیک بیانی قوی این گویندگان بود. زیرا اگر آن سخنرانان بر محتوای سخنان خود کنترل نمی کردند و نمی دانستند چگونه صحبت کنند و کدام احساسات را ابراز کنند، آوازه آن سخنرانی ها به گوش هیچکس نمی رسید. در واقع این افراد با توانایی برقراری ارتباط با شفافیت، شجاعت، ایمان و تعهد باعث انقلاب ها و حرکت های بزرگ در جهان شدند.

بنابراین، علاوه بر پیام و کلمات، تأثیر، انگیزه و اشتیاق می تواند تحت تأثیر احساساتی باشد که بر صدا، صدا، لحن، سطح پایین و پایین و اعتماد به نفسی که در پیام ما وجود دارد تأثیر می گذارد. حتی با شناخت صحیح گفتارمان باید همه این موارد را در نظر بگیریم تا تکنیک گفتار خود را تقویت کنیم.

مهارت های لازم برای بهبود هنر صحبت کردن

همه ما در زندگی با موقعیت هایی مواجه می شویم که نیاز به صحبت با گروهی از افراد داریم و به مهارت های ارتباطی نیاز داریم. این سخنرانی می تواند در مراسم مهمی مانند عروسی در محل کار، کلاس یا دانشگاه برگزار شود. البته همه دوست دارند این کار را به بهترین شکل ممکن و بدون اشتباه انجام دهند. از این نظر چند نمونه از مهم ترین تکنیک های تقویت فنون بیانی را که همه باید یاد بگیریم را برای شما فهرست کرده و توضیح داده ایم.

1. مهارت شنیداری خود را بهبود بخشید

ضرب المثل معروفی هست که می گوید خداوند به ما دو گوش و یک دهان داده است تا با دو گوش بشنویم و با یکی حرف بزنیم و بیشتر از حرف زدن مایل به شنیدن باشیم. این موضوع اهمیت گوش دادن را آشکار می کند. در واقع تا زمانی که مهارت شنیداری خود را بهبود ندهیم، نمی توانیم مهارت گفتاری خود را بهبود ببخشیم. بنابراین، اولین قدم در تغییر وضعیت فن بیان ما این است که یاد بگیریم به سخنان دیگران بهتر گوش دهیم.
 

ارتباط خوب شامل گوش دادن با ذهنی باز و داشتن ذهنی روشن در مورد پیام است. در حین ارائه این پیام، باید آمادگی کامل برای پذیرش یا رد آن را داشته باشیم و توانایی گفتگو و مذاکره را داشته باشیم. اگر با اصول مذاکره آشنایی ندارید توصیه می کنم مقاله اصول و فنون مذاکره را در آکادمی همراه بخوانید. به یاد داشته باشید که باید با چشم و گوش حرف های مخاطب خود را بفهمید و از تمام علائم و نشانه هایی که از آنها دریافت می کنید آگاه باشید. سعی کنید در حین گوش دادن فعالانه گوش دهید و قضاوت و تعصب را کنار بگذارید تا معنای صحبت های طرف مقابلتان را بفهمید و به این ترتیب احترام متقابل خود را نشان دهید.

2. سرعت صحبت کردن خود را کنترل کنید

آیا تا به حال از پنجره قطار سریع السیر جلوی خود به بیرون نگاه کرده اید؟ به هر حال، این قطار را به صورت تار خواهید دید. گفتار با سرعت بالا چنین تأثیری دارد و اغلب به درستی شنیده نمی شود. بنابراین سعی کنید میزان صحبت را کاهش دهید تا پیام شما برای مخاطب واضح و قابل درک باشد.

تند صحبت کردن نیز نشان دهنده عدم تسلط بر موقعیت و گفتار است و گاهی این نشانه استرس بیش از حد گوینده است. کنترل سرعت شما نباید طوری باشد که آنقدر آرام و آهسته صحبت کنید که بعد از مدتی مخاطب خسته شود و ترجیح دهد با تلفن همراه خود بازی کند تا اینکه به شما گوش کند!

سعی کنید تکنیک صحبت کردن خود را قبل از اجرا در مقابل حضار تقویت کنید، صحبت کردن را با سرعت متعادل تمرین کنید و صدای خود را ضبط کنید و آن را پخش کنید تا ریتم و سرعت خود را آزمایش کنید. این کار را زیاد تمرین کنید و بعد از مدتی قادر خواهید بود به صورت ناخودآگاه سرعت خود را مدیریت کنید.

3. به لحن صدا توجه کنید

ممکن است تجربه صحبت کردن یا ملاقات با افرادی را داشته باشید که لحن و صدای آنها باعث ناراحتی شما شده است. اکثر ما برای تقویت تکنیک بیان بر انتخاب موضوع و کلمات مناسب تمرکز می کنیم. صدای ما نیز نقش مهمی در رساندن پیام ما به مخاطب دارد. صدای ما نیز تاثیر زیادی در واکنش شنوندگان ما دارد.

صدای ما هنگام صحبت باید واضح، گرم و دقیق باشد تا در نظر مخاطبان باهوش و مطمئن به نظر برسیم. سعی کنید هنگام صحبت صدای خود را تند و خشک نکنید و مزاحم مخاطبانتان نشوید. همچنین آهسته و با تردید صحبت نکنید. زیرا می تواند شنونده را گیج کند و پیام شما را درک نکند.

به یاد داشته باشید که ما مانند گوشی های هوشمند دکمه کنترل صدا نداریم و گاهی اوقات ممکن است کنترل صدا را از دست بدهیم (مخصوصاً زمانی که عصبانی هستیم). بنابراین، دانستن کیفیت و حجم صدا به ارائه راحتی به مخاطب کمک می کند. به یاد داشته باشید که جملات پرسشی و دستوری خود را با لحن متفاوت بیان کنید و به طور کلی همیشه کیفیت صدای خود را با نوع مخاطب تنظیم کنید.

4. او زمزمه می کند

از آنجا که تنفس برای ما تبدیل به یک کار خودکار شده است، هرگز به آن توجه نمی کنیم. اگر به تنفس خود دقت کنیم و فرآیند دم و بازدم را به درستی دنبال کنیم، می توانیم استرس ایجاد شده در خود را به خارج از بدن خود بفرستیم و کیفیت صدای خود را بهبود بخشیم. این کار قدرت صدای ما را افزایش می دهد و تاثیر کلام ما را افزایش می دهد.

تنفس صحیح تضمین می کند که اکسیژن کافی در بدن ما وجود دارد و بنابراین ذهن ما هوشیار است. تنفس بلند و خود به خودی نه تنها خودآگاهی ما را کاهش می دهد، بلکه در صدای ما ضعف و اضطراب ایجاد می کند و در توانایی ما برای ابراز وجود اختلال ایجاد می کند.

5. از زبان خود استفاده کنید

شاید این ضرب المثل را شنیده باشید که گفته می شود مانند آب است و نمی توان آن را پس گرفت. بنابراین قبل از گفتن و به زبان آوردن کلماتی که قابل پس گرفتن نیست، بهتر است بیشتر به مخاطب خود توجه کنیم. اگر مخاطبان خود را درک نکنید، احتمالاً آنها نیز شما را درک نخواهند کرد.

ما می توانیم از هر پنج حواس و بدن برای بهبود ادراک و بهبود ارتباطات  در آموزش فن بیان زهرا شیراحمدی استفاده کنیم. وضعیت بدن، حالات صورت، حرکات و حالات چهره ما تفاوت زیادی در انتقال و درک پیام ما به مخاطبان ایجاد می کند. علاوه بر این، هرگز تأثیر افکاری که در حین سخنرانی به ذهنتان می رسد را بدیهی نگیرید. زیرا کلمات، خواه ناخواه افکار ما را منعکس می کنند.

شاید تجربه کرده اید که به دلیل احساسات آشفته نمی توانید به سخنرانی خود ادامه دهید و کلمات بیشتری بگویید. به یاد داشته باشید که همیشه از احساسات خود آگاه باشید و احساسات منفی مانند خشم، حسادت یا غم را بشناسید و از آنها برای افزایش تاثیر کلام خود استفاده کنید.

6. ارتباط موثر برقرار کنید

گاهی اوقات به هر دلیلی نیاز داریم که لحن و کلمات خود را هنگام صحبت تغییر دهیم. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که با دوستان، کودکان و اعضای مسن خانواده صحبت می کنیم. گاهی اوقات ما این فرصت را داریم که برای تقویت بیان خود خلاق و غیررسمی باشیم. اما باید به مناسبت های رسمی بیشتر توجه شود.

زمانی که یک گفتگوی حرفه ای پیش روی خود داریم، بهتر است ابتدا روی موضوع گفتگو تمرکز کنیم و از صحت اطلاعاتی که می خواهیم با دیگران به اشتراک بگذاریم مطمئن شویم. پس سعی کنید همیشه به فکر افزایش تمرکز باشید. علاوه بر اینها برای تقویت هر چه بیشتر فن بیان بهتر است سعی کنیم لحن و لحن صدای خود را با توجه به مخاطب یا مخاطب انتخاب کنیم.

7. مخاطبان خود را فراموش نکنید

تمام تلاش خود را بکنید تا از به کار بردن عبارات مبهم مانند «سعی می کنم»، «فکر می کنم می توانم...» و «شاید در چنین ساعتی» اجتناب کنید. اگرچه ما مطمئن هستیم که آنچه را که قصد داریم انجام می دهیم، اما نباید به شنوندگان خود اجازه ایجاد ابهام یا تردید و سردرگمی آنها را بدهیم. نقطه مقابل این است که سعی کنیم از جملات قوی و قاطع استفاده کنیم تا منظورمان را برای مخاطب روشن کنیم. این نوع بیان به شخصیت ما اعتماد به نفس بیشتری می بخشد

ما باید همیشه سطح آموزشی و زبان مخاطبان خود را در نظر داشته باشیم. بهتر است از کلمات و عبارات پیچیده و دشوار و کلماتی که به ندرت استفاده می شود و مخاطب ما معنی آنها را نمی فهمد استفاده نکنید. ما فقط با صداقت و اعتماد به نفس می توانیم توجه مخاطب را جلب کنیم، نه فقط با به رخ کشیدن دانش و حرف های عجیب و غریب!
 

تقویت تکنیک های بیان در یک روز غیرممکن است!

اگرچه راهکارهای فوق به شما در تقویت فن بیان مجری رادیو کمک می کند. اما بیان چیزی نیست که بتوانید یک شبه یاد بگیرید و به آن مسلط شوید. در واقع، یادگیری این مهارت پایانی ندارد و هر چه بیشتر تمرین کنید، در آن بهتر و بهتر خواهید شد. بسیاری از افراد سعی می کنند ارتباطات و بیان خود را کنترل کنند و در نتیجه از ایرادات و اشتباهات خود چشم پوشی کنند. بهتر است آگاهانه ارتباطات و بیان خود را کنترل کنیم و اشتباهات خود را بپذیریم و به جای اینکه مراقب باشیم اشتباه نکنیم، سعی در اصلاح آنها داشته باشیم. زیرا در ابتدای هر کاری از جمله تقویت تکنیک بیان ممکن است اشتباهاتی رخ دهد. ما می توانیم از این طریق نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنیم و حتی از دیگران بخواهیم آنها را به ما گوشزد کنند. اگر شما دوستان عزیز آکادمی راه های بهتری برای بهبود بیان هنری می شناسید حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
 

  • ادمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی