شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی

شبکه

خدمات شبکه های اجتماعی

تومور مغزی خوش خیم - چیست؟

دوشنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۰۴:۱۸ ب.ظ

 

تومورهای مغزی بر اساس سرعت رشد و گسترش و احتمال رشد مجددشان پس از درمان، از 1 تا 4 درجهبندی میشوند. تومور مغزی، رشد و تکثیر غیرطبیعی و بیرویه سلولهای مغز یا کانال مرکزی نخاع است؛ که دو وضعیت سرطانی یا بدخیم و غیرسرطانی یا خوشخیم را برای بیمار به همراه خواهد داشت. تومور مغزی میتواند در سلولهای مغز ایجاد شود و یا میتواند از جای دیگری شروع شده و تا مغز گسترش یابد. این موضوع در بیشتر اوقات بستگی دارد به این که آیا جراح توانسته به صورت ایمن تمام تومور را خارج کند یا خیر. جراح با استفاده از دستگاه آندوسکوپ می تواند ناحیه مورد نظر را مشاهده کند و عمل جراحی را انجام دهد. پس از جراحی نیز برای درمان بافتهای سرطانی باقیمانده، از رادیوتراپی یا شیمی درمانی استفاده میشود. جراحی شاید اولین راهکار برای خارج کردن تومورمغزی از جمجمه باشد.گاهی بعد از جراحی از روش­های مانند پرتو درمانی یا شیمی درمانی برای از بین بردن بقایای تومور استفاده می­شود. گاهی نیز شیمی درمانی را بعد از عمل جراحی برای کامل کردن دوره درمان انجام می­دهند. بیماران مبتلا به تومور های مغزی بدخیم مثل گلیوبلاستوما برای خارج کردن تومور تحت جراحی قرار گرفته و سپس چند جلسه پرتو درمانی و شیمی درمانی را می گذرانند.

ازآنجاییکه اولین علائم تومور مغزی میتوانند حتی برای افراد نسبتاً سالم نیز رخ دهد پس بهتر است آنها را جدی بگیرید اما قبل از زمان وحشت نکنید. اگر برای مدت طولانی و بهصورت ممتد این علائم را حس کردید، بهتر است که برای کسب اطمینان از سلامتی خود، به بهترین جراح تومور مغزی مراجعه کنید. در صورتی که این داروها به صورت دراز مدت مصرف شوند میتواند موجب مرگ سلول های سرطانی شود. لازم به ذکر است با مراجعه به صفحه اینستاگرام دکتر رضا سنجری می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید. برخی از تومورهایی که دارای رشد آهسته هستند، ممکن است در ابتدا هیچ علامت واضحی ایجاد نکنند. هدف از رادیوتراپی، تخریب تومور مغزی و یا پیشگیری از رشد آن می باشد. برای بسیاری از افراد مبتلا به تومور مغزی، زمانی که پس از تجربه مشکلی مانند سردرد یا تغییرات دیگر به پزشک مراجعه کردند، نشانه های تومور تشخیص داده می شود. زمانی که رشد سلول­های بدن از حالت کنترل خارج می­شود و شدت تکثیر آن­ها زیاد می­شود باعث ایجاد توده ای می­شود که به آن تومور گفته می­شود.در صورتی که این توده ها به بافت­های اطراف نفوذ کنند و از محل خود جدا شوند تبدیل به تومورهای بدخیم می­شوند که در اصطلاح به آن متاستاز می­­گویند.

تومورهای مغزی به صورت بدخیم یا خوش خیم شکل می گیرند و سرعت رشد در هر یک می تواند متفاوت باشد. در این مقاله شایع ترین و مهم ترین علائم تومور مغز را بیان کردیم و دانستیم که علائم تومور مغزی خوش خیم با بدخیم چه تفاوت هایی دارند. قدم اول در تشخیص تومور مغزی این است که توسط یک جراح مغز و اعصاب ویزیت شوید و در مورد شرح حالتان با وی صحبت کنید. تغییر ادراک لمس یا فشار، ضعف بازو یا پا در یک طرف بدن، یا گیجی در سمت چپ و راست بدن با تومور در لوب فرونتال یا جداری مغز مرتبط است. در موارد نادر، مننژیوم می تواند بدخیم باشد که لازم است در مراجعه به پزشک، علائم تومور مغز را بررسی نمود. تومورهای مغزی را به شیوه های متعددی دسته بندی می کنند که بر اساس تهاجمی بودن/ غیر تهاجمی بودن، سرعت رشد کم/ زیاد، سرطانی بودن/ نبودن، و بافت منشاء شکل گیری، و محل تشکیل (اولیه/ ثانویه) طبقه بندی های امروزی از تومور مغزی شکل گرفته اند. همانژیوپریسیتوما، که در مننژ و غشای مغز رشد می کند و می تواند به ارگان هایی مانند ریه ها پخش شود. ای نتشخیص حتما باید توسط متخصص مغز و اعصاب صورت گیرد .

مایک چن متخصص مغز و اعصاب و دانشیار بخش جراحی در شهر هوپ میگوید: «بهترین شاخص، سردرد جدید روزانه است که جوری است که انگار نمیخواهد از بین برود. بهتر است به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و از سلامت خود مطمئن شوید. پرتو درمانی با پروتون: برای تومور هایی که در نواحی حساس مغز قرار گرفته اند این نوع پرتو درمانی عوارض مرتبط با تشعشات را کاهش می دهد. به همین دلیل است که از دست دادن شروع بیماری بسیار آسان است. مننژیوم به کندی رشد می کند. پس از این نوع تشنج، فرد ممکن است خواب آلود باشد و سردرد، گیجی، ضعف، بی حسی و درد عضلات را تجربه کند. پرتو درمانی نیز ممکن است باعث عوارضی همچون سردرد، خستگی،ازبین رفتن حافظه و خارش پوست شود. استفاده از مداوم از موبایل باعث ایجاد مشکلاتی مانند سردرد، اختلالات خواب، اختلال حافظه کوتاه مدت، فشار خون و سکته مغزی در کاربران میشود. سردرد - تشنج - مشکل در فکر کردن، صحبتکردن یا یافتن کلمات مناسب در حین صحبتکردن - تغییر شخصیت یا رفتار بهطور مشکوک - ضعف - بیحسی یا فلج در یک قسمت یا یک طرف بدن - ازدستدادن تعادل یا سرگیجه مداوم - تغییر ناگهانی بینایی - سردرگمی - ازدستدادن حافظه.

  • ادمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی